Mit valgte portræt af kunsten: Roy Lichtensteins "Figures in landscape".
Roy Lichtenstein var en af de første amerikanske popkunstnere, som opnåede udbredt berømmelse. Den ofte meget kritiserede stil, som blev beskyldt for banalitet, mangel på orginalitet og senere endda for kopiering, blev Lichtenstein en af synonymerne for. Det skete med hans high-impact, ikoniske værker, som blev en blanding af mekanisk reproduktion og tegning i egen hånd. Dernæst vil jeg bruge nogle af Lichtensteins citater til forståelse af sin kunst:
"Min brug af jævnt gentagne prikker og diagonale linjer og ubøjet farveområder tyder på, at mit arbejde er lige der hvor det er, lige på lærredet, absolut ikke et vindue til verden."
*
"Synlige penselstrøg i et maleri formidler en følelse af stor gestus. Men i mine hænder bliver penselstrøg en skildring af storslået gestus. Så modsætningen mellem, hvad jeg skildrer og hvordan jeg skildrer den, er skarp. Penselstrøget blev derfor meget vigtigt for mit arbejde."
*
"Jeg har aldrig tegnet selve genstanden, jeg tegner kun billedet af objektet - et slags krystalliseret symbol på det."
*
"Alle abstrakte kunstnere forsøger at fortælle dig, at det de gør, kommer fra naturen. Jeg forsøger altid at fortælle jer, at hvad jeg gør er helt og aldeles abstrakt."
*
"Når jeg har brugt billeder fra tegneserie, har jeg brugt dem ironisk."
Skizze og min fortolkning af billedet.
Ansigtet oppe i venstre hjørne laves om til mit eget. Jeg ser billedet som en anskuelse af mit liv og de ting, som har betydning for mig. Nogle af tingene er bibeholdt, i al fald formen, men de fleste ting er indholdsmæssigt ændret, så de bliver personlige for mig. Fx. håndbolden, skibakkerne, en trekløver osv. Farverne skulle forblive i stil med Lichtenstein, tænker jeg.
Påbegyndt værk...
... forstørrelse af venstre hjørne øverst...
Det færdige værk - som jeg ikke kan få vendt rigtig...

Ingen kommentarer:
Send en kommentar